lørdag den 22. januar 2011

Hæklet tøse turban DIY

Efter at have læst dette indlæg hos Lis bag bloggen Karlssonskludeskab kom jeg til at tænke på en hat som jeg har set her. Hatten havde et sommerfuglelook som jeg åbentbart må have skrevet mig bag øret. Med Lis' ønske om en børne turban og sommerfuglehatten i hovedet satte jeg mig og fik en (syntes jeg selv) fin lille overgangshue ud af det.

Jeg har valgt at dele den med jer og her er en DIY på en enkelt hæklet hue som selv de nyeste hæklere (højstsandsynligt) kan være med til.


 

TØSE-TURBAN - str ca 1,5 år

MATERIALER

Hæklenål str 6

Blend bamboo (70 % bamboo, 30% bomuld)



FORKORTELSER

*-* - Gentag omg. rundt

Fm – fastmaske

Lm – luftmaske

Km – kædemaske

Stgm - stangmaske



NB! Huen er hæklet i dobbelt garn



DIY

Hækl 3 lm

1 omg: 11 stgm i 3. lm fra nålen, km i 3. lm

2 omg: 2 lm, 2 stgm i hver m, km i 2. lm

3 omg: 2 lm, * 2 stgm i første m, fm*, km i 2. lm

4 omg: 2 lm, * 2 stgm i første m, 2 fm*, km i 2. lm

5 omg: 2 lm, * 2 stgm i første m, 3 fm*, km i 2. lm

6 – 10: omg: 2 lm, stgm i hver m, km i 2. lm

11 – 15: omg: 2 lm, 30 stgm, 10 lm, spring 9 stgm over, stgm i de resterende m, km i 2. lm

16 omg: lm, 30 fm, 4 lm, fm i 5. m i de 9 masker der er sprunget over i omg. 10, 4 lm, fm i de resterende m, km i lm.

Bryd garnet og hæft ende.

Jeg har lånt billeder af Karlssonskludeskab da Buster ikke var villig til at stå model. Syntes nu også huen kommer helt til sin ret på fridas kønne hoved.

Tak for inspirationen Lis - og ikke mindst billederne af din skønne lille tøs.

Håber I kan forstå min vejledning - lad mig vide hvis det er noget sludder så jeg kan redigere den løbende.

God fornøjelse

Kh Laura









7 kommentarer:

  1. Tusinde tak, Laura! Hvor er det sødt af dig at dele! Jeg vil helt sikkert forsøge mig med denne fine turban. Og krydse fingre for at min datter på 2 kan passe den ;-)

    SvarSlet
  2. Hvor er den sød! Jeg har på min blog, givet dig en award :-)

    SvarSlet
  3. Ihh altså. Jeg har de vildeste computerproblemer i disse dage. I går kæmpede jeg med virus på computeren og i dag kan jeg hverken logge på mail eller blog. Lige nu skriver jeg fra Runes I-pod, så du kan få min mail. Håber jeg kan komme på igen i morgen. Min mail er: lonefiil@gmail.com

    Kh Lone

    SvarSlet
  4. Nøøøøøj! Hvor er det bare for cute! Den skal jeg også lave...dejlig pige!

    SvarSlet
  5. tak laura, fordi du vil dele :) tror, jeg vil "forstørre" den og lave den til mig selv :) Er begyndt at følge med i din blog efter at have læst lidt om dig på karlssons kludeskab...

    tina - der er spritny i det her blog-univers...

    SvarSlet
  6. IIIh... hvor er den lækker
    Kunne godt se mine døtre med sådan een :)
    Fin blog, kik evt. forbi min, jeg er ny her...
    Julie

    SvarSlet
  7. Hej hvor er den bare super fin, så en må min Signe bare have.. jeg synes dine opskrifter er super nemme at følge - og jeg er altså ikke nogen hæklehaj:) Tak for det..

    SvarSlet